Vés al contingut

Vagons de bogies del tipus K

La sèrie K va ser l'últim material de mercaderies que va adquirir el SFG, i estava composada per una sèrie de 17 vagons de bogies (K601-617) i vores altes. Van ser fabricats per la S.E.C.N. (Societat Espanyola de Construcció Naval), a Bilbao el 1925.
Van ser construït amb xassís de ferro, caixa de fusta i muntants metàl·lics. Tenien dos portons de dues fulles a cada costat per facilitar la càrrega i descàrrega de mercaderies.
Disposaven de fre d'aire (que es va utilitzar durant un temps) i fré de corredora a les quatre rodes que s'accionava des d'un dels testers, on es va posar una plataforma de guardafrens.
Cinc vagons de la sèrie (K-601, 607, 609, 611 y 613) van ser reconstruïts traient els laterals i deixant els testers per fer plataformes. Es va fer així per poder carregar a Cassà de la Selva unes caixes d'aglomerat de suro que per causa del seu format no hi canvien en els vagones K normals, i si es posaven de forma longitudinal a l'eix del vehicle es perdia molt d'espai. També es van utilitzar pel transport de mercaderies que (guardant el gàlib autoritzat) no s'encabien en els vagons normals.
En general tota la sèrie s'utilitzava preferentment pel transport de carbó, sal espat-flúor, sosa caústica, ferro vell, botes de ví, suro en planxa o manufacturat. Van prestar molt bon servei fins que van ser desballestats el 1970.

 

Ample de via 750 mm.
Altura dels topalls sobre el carril 640 mm.
Rodatge del vagó 2 bogies (4 ejes)
Diàmetre de les rodes 600 mm.
Distància entre eixos 2.000 mm.
Tara 7.000 Kg.
Càrrega màxima 15.000 Kg.
Longitud total entre topalls 8.900 mm.
Longitud del xassís 8.000 mm.
Longitud de la caixa 8.000 mm.
Amplada de la caixa 1.800 mm.
Altura màxima del vagó 1.955 mm.

Planell del vagó

Fotos de vagons del tipus K

Vagón K-601

Vagó K-601

Vista frontolateral del vagó del tipus K de la sots-sèrie de 5 vagons que li van treure les parets laterals.

Aquest vagó va ser l'únic fabricat íntegrament a Espanya, i com a curiositat dir que portava rodes de radis, quan els altres de la seva sèrie portaven rodes massisses.

Foto perteneciente al fondo del Archivo Municipal de Sant Feliu de Guíxols.

Vagón K-612

Vagó K-612

Vista lateral d'un vagó de la sèrie K amb el seu aspecte original.

A la foto es veu carregat amb fardos de suro, que per pesar poc s'havien d'apilar fins una alçada considerable.

Foto realitzada per J. L. Rochaix a Girona el 13-04-1965.

Vagón K-611

Vagó K-611

Vista lateral d'un vagó de la sèrie K, sots-sèrie sense parets laterals.

A la foto es veu a mà dreta el fre de cargol al tester. i també es veuen els reforços de ferro sobre la plataforma que es van afegir "a posteriori". La foto potser es va realitzar a Girona abans del tancament de la línia.

Foto pertanyent al fons d'ASAFEGI.

Vagón K-616

Vagó K-616

Encreuament de trens, possiblement a la estació de Santa Cristina.

Podem veure a la part esquerra, i formant part del tren que espera, el vagó K-61 parcialment, sembla ser que carregat amb bidons (això sembla veure pel forat del tabló trencar del lateral).

Foto presa per John Carter el 1960.

Vagón K-616

Vagons de la sèrie K al port

Com a fons l'acantilat del port de Sant Feliu de Guíxols, i al front una composició de vagons de la sèrie K, amb el K-615 al devant.

Com es pot observar, a la meitat de la composició hi ha un vagó sense parets laterals de la mateixa sèrie, i encara que tinguin la mateixa mecànica semblen diferents.

En aquest cas, sembla ser que pugui ser la càrrega el carbó que hi ha a radera dels vagons acumulat en gran quantitat.

Foto pertanyent al Fons de l'Arxiu Municipal de Sant Feliu de Guíxols.

Vagón K-601

Vagó de la sèrie K

Vista lateral d'un vagó sense especificar, estacionat al port de Sant Feliu de Guíxols.

Aquests vagons van ser durant molt temps el referent en el transport de tot tipus de material a granel en grans quantitats des del port de Sant Feliu cap a Girona.

Foto pertanyent al Fons de l'Arxiu Municipal de Sant Feliu de Guíxols