Ordinàriament el treball al Sant Feliu de Guíxols-Girona començava de bon matí, quan l'empleat del torn de nit encenia les locomotores que farien el torn de treball de l'endemà. Realitzava el manteniment d'aigua i carbó i es preocupava de que la caldera fos agafant pressió. Una feina que durava entre dues i dues hores i mitja. Es feia temps perquè arrivéssin el maquinista i el fogoner que la greixaven, netejaven i la posarien a punt pel seu treball del dia. La resta de personal de la línia arribava poc abans de l'inici del servei ordinari. El primer tren sortia de Sant Feliu a volts de 4 del matí i l'últim arribava a les 11 de la nit. En un principi tot això es realitzava al dipòsit de Sant Feliiu, però més endavant i amb el canvi d'horaris es va adeqüar a l'ús de llavors, canviant el plantejament i deixant una locomotora a Girona per poner expedir un tren a Sant Feliu a primera hora.
La majoria dels trenes eren mixtes, normalment als trens de mercaderies se'ls acoblava un cotxe de passatgers i als trens de passatgers se'ls acoblava un vagó cobert de mercaderies.
Camí de Sant Feliu
Amb l'inestimable ajut de Charles F. Firminger que va fer les fotos de llavors podem fer un viatge fotogràfic entre Girona i Sant Feliu amb el tren de les 12:15 del 20 d'abril de 1968 amb la locomotora núm 6. Intercalades algunes fotografies de llocs intermedis d'interès especial.
Estació de Girona: En el passeig de l'estació a l'ombra. Donava la sensació al veure les fotos que el tren estigués estacionat al costat de la vorera. Perquè més semblava una vorera que una andana d'estació. Foto presa per Charles F. Firminger el 20 d'abril de 1968 | |
Baixador de la Creueta: Vista inversa del tren en el que es pot veure en primer plà els vagons de mercaderies tancats del tipus M en primer lloc i el furgó d'equipatges del tipus F en segon lloc. Foto presa per Charles F. Firminger el 20 d'abril de 1968 | |
Pont sobre el riu Onyar: La locomotora nº 5 en capçalera d'un tren pel pont sobre el riu Onyar. Foto presa per Jaume Morell | |
Estació de Quart: La estació de Quart es troba a uns 6 quilòmetres de Girona. Quart d'Onyar és una població dedicada als utensilis de fang, bastant ben apreciats pels lugarenys. Foto presa per Charles F. Firminger el 20 d'abril de 1968 | |
Entre Quart i Llambilles: El tren de les 12:15 de Girona a Sant Feliu passa per la zona plana que hi ha a les ribes de l'Onyar. En Quart remunta la rampa més for del traçat (unes 18 milèsimes) i baixa cap a Llambilles. Pel fum que surt per la xemeneia jo diria que la locomotora està en ple esforç de pujada. Foto presa per Charles F. Firminger el 20 d'abril de 1968 | |
Pujada cap a Llambilles: A mig camí entre Quart i Llambilles hi ha un turó que s'ha de pujar amb una dura rampa de gairebé 19 milésimes. Foto presa per James J. Jarvis el 29 d'abril de 1967 | |
Pujada cap a Quart: Des del carrer del Carme de Girona, J. Jarvis va prendre aquesta fotografia del tren que es dirigia cap a Sant Feliu. Les cases que es veuen son les del barri de Montilivi, a uns tres kilòmetres de la Creueta. Foto presa per James J. Jarvis el 29 d'abril de 1967 | |
Baixador de de Llambilles: A 8,5 quilòmetres de Girona es trobava el baixador de Llambilles. Un xic allunyat del poble que rodejava l'església dedicada a Sant Cristòfol. Foto presa per Charles F. Firminger el 20 d'abril de 1968 | |
Pont sobre el riu Bugantó: A 9,9 quilòmetres de Girona es troba el pont sobre el riu Bugantó. En aquesta foto és la locomtora número 5 la que el travessa amb destinació Girona. Foto presa per James J. Jarvis el 29 d'abril de 1967 | |
Pont sobre el riu Bugantó: El fotògraf va esperar que passés el tren en sentit contrari pel mateix pont, d'aquesta manera ha pogut comprovar que el mateix tren era traccionat per la locomotora núm. 6 amb destinació Sant Feliu. A partir d'aquí el tren entra en una trinxera. Al final de la mateixa es trobava el baixador de Llebrers. Foto presa per James J. Jarvis el 29 d'abril de 1967 | |
Estació de Cassà de la Selva: A 13,5 quilòmetres de Girona es trobava la estació de Cassà de la Selva. Des de 1650, any en què la peste negra va asolar Catalunya, es va començar a forjar un nou ofici a Cassà, el de taper. Foto presa per Charles F. Firminger el 20 d'abril de 1968 | |
Estació de Llagostera: A 21 quilòmetres de Girona es troba l'estació de Llagostera. Llagostera, antuvi protegida pel seu castell, era una cruïlla de camins important entre les comarques interiors i la costa. Foto presa per Charles F. Firminger el 20 d'abril de 1968 | |
Estació de Santa Cristina: A 32 quilòmetres de Girona es trobava l'estació de Santa Cristina d'Aro. Des de que el tren entra a la Vall d'Aro (nom amb el que es coneix el vall del riu Ridaura), passa pel baixador de la Font Picant (famós per ser un lloc per ésser un lloc d'excursió i per tenir una coneguda font d'aigua termal) i baixa lentament cap a Santa Cristina d'Aro. Foto presa per James J. Jarvis el 29 d'abril de 1967 | |
Estació de Castell d'Aro: A 34 quilòmetres de Girona es trobava l'estació de Castell d'Aro. El castell dels Benedormiens va ésser el començament d'aquest poble a la Edat Mitjana, que va crèixer en torn al castell. Foto presa per Charles F. Firminger el 20 d'abril de 1968 | |
Estació de Sant Feliu de Guixols: A 39 quilòmetres de Girona es trobava l'estació de Sant Feliu de Guixols. El tren entrava per llevant procedent de s'Agaró paral·lel a la línia de la costa. A uns 400 metres abans d'arribar a la estació sortia un branc cap al port de Sant Feliu, la línia girava cap el nord pel marge d'un rierol i pujava un curt trajecte, mitjançant una corba a esquerres travessa la riera i s'endinsa pel nord al centre de Sant Feliu. Foto presa per Charles F. Firminger el 20 d'abril de 1968 | |
Estació de Sant Feliu de Guíxols: Tren circulant de nou cap a Girona amb la locomotora número 1 al devant. Es pot comprovar que encara s'utilitzaven els vagons de dos eixos a les composicions de principis dels anys 60. Foto presa per John Carter en 1960 |