Pasar al contenido principal

SFG 3

Va ser fabricada en 1890 per LokomotivFabrik Krauss & Cie. A.G. de Munich. El 1892 van ser acabades les 3 i 4, una vegada enllestides es van enviar des de Munich-Sendling fins Girona en tren. Aquesta portava el núm. de fàbrica 2357. Va tenir molts problemes durant la seva vida útil i no es va fotografiar gaire. En tancar-se la línia era la única que es trovaba desmuntada per una gran reparació, ja que la caldera era a Barcelona, a la firma Sucecoral i el bastidor a Sant Feliu, i això va originar el seu desballestament definitiu.


Foto de J.-L. Rochaix el 19-03-67

Ample de via 750 mm
Rodatge de la locomotora 0-3-1 T
Diàmetre de les rodes motrius 780 mm.
Diàmetre de les rodes del bisell 550 mm.
Cilindres (Diàmetre x carrera) 290 x 360 mm
Timbre de la caldera 12 kg/cm2
Superfície de calefacció

38'84 m2

Superfície del fogar

0'9 m2

Dipòsits d'aigua 2.150 l.
Dipòsit de carbó 1.000 kg.
Potència 157 CV / 116 kW
Esforç de tracció 2.350 kg.
Pes de locomotora en servei 21.200 kg.
Llargada 6.770 mm.
Amplada de la caixa 2.200 mm
Altura de la xemeneia 3614 mm

Plànol de la locomotora

 

Foto de la SFG3

Podria ser que aquesta foto fós de la posada en via de la SFG3, ja que posen per la posteritat tots aquells empleats del dipòsit i estació de Sant Feliu de Guíxols. Recordem que les 4 primeres locomotores van arribar fins Girona en tren i desprès van ser carretejades fins Sant Feliu on van ser muntades i encarrilades.

Foto pertanyent al fons de l'Arxiu Municipal de Sant Feliu de Guíxols

A Girona:

Vista lateral de la locomotora número 3 a Girona. En la placa del constructor es pot veure el núm. 2357, per tant, i encara que no es vegi el or lo tanto, y aunque no se vea el número es la 3.

N'hi ha poques fotos de la locomotora 3 perquè va donar molts problemes de manteniment.

Foto de Jean Louis Rochaix, presa el 13-04-1965

Sortint de Girona:

Tren especial amb uns quants vagons de mercaderies sortint de Girona amb destinació Sant Feliu.

Semblava com si la locomotora portés dos trens a la vegada. No era habitual que portas dos cotxes de passatgers separats pel furgó.

Foto de Jean Louis Rochaix, presa el 14-04-1965

A Sant Feliu:

Tren especial amb uns quants vagons de mercaderis estacionat a Sant Feliu i preparat per sortir.

La diferència entre els vagons de mercaderies i els furgons d'equipatges era que les seves mesures eren més contingudes. D'aquesta manera, es pot observar a la fotos que eren més baixos i estrets.

Foto de Jean Louis Rochaix, presa el 17-04-1965

Sortint de San Feliu:

Tren especial amb uns quants vagons de mercaderies sortint de Sant Feliu amb destinació Girona.

Veure sortir el tren de Sant Feliu de cara a muntanya era molt vistós, però molt poc fotografiat. A la foto veiem que en aquells anys de mitjans del anys 60 el tren estava rodejat de camps per arreu, Tot aquell terreny són ara cases que pengen de la muntanya.

Foto de Jean Louis Rochaix, presa el 17-04-1965

Prop de Santa Cristina:

El mateix tren especial d'abans molt a prop de Santa Cristina.

Com es pot veure a les tres fotos correlatives, és el mateix tren amb destinació Girona. Aqui el veiem passant al costat de conreus de vinyes.

Foto de Jean Louis Rochaix, presa el 17-04-1965

Estació de Castell d'Aro:

Tren amb destinació Girona estacionat a l'estació de Castell d'Aro realitza un encreuament amb un altre amb destinació Sant Feliu.

Generalment s'utilitzava la via dreta (a la foto) per a la circulació principal, o sigui que pot ser que el tren de l'esquerra hagi estat esperant que l'altre entrés a l'estació.

Foto de Jean Louis Rochaix, presa el 19-03-1967

Estació de Santa Cristina:

Tren de baixa velocitat (amb mercaderies) amb destinació Girona, estacionat a Santa Cristina.

En els trens en què predominaven les mercaderies, els vagons anaven enganxats rera la locomotora, a partir d'aquí, i entre dos furgons anaven els cotxes de passatgers.

Foto de Jean Louis Rochaix, presa el 17-04-1965

Estació de Girona:

Tren de baixa velocitat (amb mercaderies) a Girona amb una composició de vagons buits.

La foto està presa a la platja de vies de trasbordament entre la via estreta i la via ampla, al costat del moll descobert.

Foto de Jean Louis Rochaix, presa el 14-04-1965

Locomotora 3 en la seva última època:

Tren d'alta velocitat a mig camí (indeterminat).

Una rara combinació de cotxes de passatgers del SFG amb un provinent del tramvia Onda-Grao de Castelló.

La foto ha estat proporcionada per Joan Ribas, estant el seu autor Herver Arki.