Vés al contingut

Clausura

   cierre

El 10 d'abril de 1969 va ser el dia triat per l'Estat a través de FEVE per al tancament de la línia per deficitària. A pesar de totes les protestes, fins i tot estudis de viabilitat privats que van intentar evitar el tancament, es va haver de donar resolució a l'ordre dictada el 17 de març de supressió del servei. L'últim tren va sortir de Girona a les 17,16 hores en el qual anava el director de la compañia. En totes les estacions se li va esperar i vitorear. Arribava a les 21,45 hores a Sant Feliu de Guíxols. Esperat per tot el poble, es va fer un minut de silenci, finalment, quan es va guardar la locomotora, just abans d'entrar en el seu posterior repòs va xiular lastimeramente tancant així 77 anys d'història del tren de San Feliu de Guíxols a Girona.

dia del cierre

Últim tren:

El 10 d'abril de 1969 es va produir la última circulació del tren de Sant Feliu de Guíxols. A pesar de que sempre es va tenir l'esperança de que el tancament fós només temporal, tot el que va poguer va anar a dorn-li el seu adeu al carrilet.

Foto realitzada por autor desconegut. Fons de l'Arxiu Municipal de Sant Feliu de Guíxols (AMSFG), colecció Espuña-Ibañez.

Locomotora nº 1

Locomotora número 1 en el seu últim descans en línia:

En els coberts del S.F.G. van romandre por una gran quantitat de temps les locomotores i contxes del tren mentre s'anava desmantellant poc a poc la línia. Es pot veure aquest últim extrem quan comprovem a la foto que la locomotora ja no té via per endavant.

A pesar que l'Estat va voler quedar-se amb material motor i movil del ferrocarril, els propietaris del mateix van evitar que es duguessin gens dels tallers i embulls de Sant Feliu de Guíxols i Girona. En ells van quedar tots els vestigis dels quals antigament fora el ferrocarril de via estreta més atípic d'Espanya. Connectava un poble de la costa amb la ciutat de l'interior, i no al revés, a l'ésser tot un poble el qual estava pendent del seu tren, aquest va romandre per molts anys més entre ells i no es va alienar com tots els de via estreta que en l'època dels 70 van desaparèixer per l'a pujada de la circulación per carretera principalment, però que la principal causa va ser l'absència d'inversió.

Foto pertanyent al fons de l'Arxiu Municipal de Sant Feliu de Guíxols

Coches de pasajeros

Cotxes de passatgers:

Apilotonats a la via en una llarga filera, durant molt de temps van permanèixer els antics cotxes de passatgers a Sant Feliu. Degut a la comoditat que oferien els cotxes de bogies, els cotxes de eixos van ser apartats I s'utilitzaven molt poc.

Foto pertanyert al fons d'ASAFEGI

Quemando madera 1

Cremat de la fusta:

D'aquesta manera es van desballestar els vagons de mercaderies als anys 70 del segle passat. D'aquesta manera tan ximple es separaven la fusta del ferro, que més tard seria de nou aprofitat pel ferraller.

Fotos pertanyents al fons de l'Arxiu Municipal de Sant Feliu de Guíxols.

Quemando madera 2
Alisando el terreno

Nivelació del terreny:

Una vegada que s'ha venut el carril i les travesses de la estació de Sant Feliu de Guíxols una màquina nivel·ladora d'obres públiques va realitzar una primera neteja de tot el balastre (el poc que quedava) i va preparar la esplanada de la estació per d'altres usos. Mentres, la locomotora núm. 1, que es va quedar guardada conjuntament amb d'altres material al moll cobert, observa el trevall fria I immobil.

Fotos pertanyents al fons de l'Arxiu Municipal de Sant Feliu de Guíxols(AMSFG).

protección de material

Protecció del material:

Atípica perspectiva del material del tren que se preservó por algún tiempo en el muelle cubierto del S.F.G. Se pueden observar los cuidados que tuvieron los coches de pasajeros cuyo techo se encuentra en buen estado. En general el material preservado del S.F.G. ha podido llegar a nuestros días en buen estado por varios motivos. El primero la dedicación de los empleados de la compañía. En segundo el cuidarlo durante tiempo de la intemperie. El tercero el amor de algunas personas que no permitieron su desballestado.

Foto realitzada per Jordi Budó.

errática trayectoria

Trajectòria erràtica:

Com el final del tren de Sant Feliu fou tan atípic, les restes del material mòbil es van traslladar d'un lloc a l'altre, i només van passar pel desballestat els vagons, quedant les locomotores pràcticament intactes. Antic solar del SFG a Girona amb el material que encara no s'havia desballestat. Era el començament dels anys 70

Foto realitzada per autor desconegut. Fons de l'Arxiu Municipal de Sant Feliu de Guíxols (AMSFG)

Desballestado

Desballestat:

A finals del 69 es va produir el desballestat massiu dels vagons del tren de Sant Feliu de Guíxols. Es cremava la fusta i s'aprofitava el ferro. En la foto es poden veure dos operaris en la seva feina de desmantellat d'un vagó.

Foto realitzada per autor desconegut. Fons de l'Arxiu Municipal de Sant Feliu de Guíxols (AMSFG), Colecció Moltó.

Desolación 1 Desolación 2 Desolación 3 Desolación 4
Desolación 5

Desolació:

El 3 d'octubre de 1972, i el 22 de maig de 1974 (fotos de sota), el Sr. Jordi Rabell va realitzar aquestes fotos de la estació de Sant Feliu de Guíxols.

Tot guardat i el ferro desmantellat. Potser la resolució judicial que va paralitzar l'enalienament que hagués fet FEVE va mostrar la desolació de l'estació en aquells anys. Però va evitar que es perdés la memòria històrica del carrilet de Sant Feliu.

Fotos pertanyents als Fons Jordi Rabell de l'Arxiu Municipal de Sant Feliu de Guíxols (AMSFG).

Locomotora sense via
Abandono 1 Abandono 2 Abandono 3 Abandono 4