Vés al contingut

SFG 4

Va ser fabricada el 1890 per LokomotivFabrik Krauss & Cie. A.G. de Munich. En l'any 1892 van ser acabades les núms. 3 i 4 i es van enviar des de Munich-Sendling cap a Girona en tren. Aquesta locomotora portava el número de fàbrica 2358.



Foto del fons de l'Arxiu municipal de Sant Feliu de Guíxols

Ample de via 750 mm
Rodatge de la locomotora 0-3-1 T
Diàmetre de les rodes motrius 780 mm.

Diàmetre de les rodes del bissell

550 mm.
Cilindres (Diàmetre x carrera) 290 x 360 mm
Timbre de la caldera 12 kg/cm2
Superficie de calefacció

38'84 m2

Superficie del fogar

0'9 m2

Dipòsits d'aigua 2.150 l.
Dipòsit de carbó 1.000 kg.
Potència 157 CV / 116 kW
Esforç de tracció 2.350 kg.
Pes de locomotora en servei 21.200 kg.
Longitud 6.770 mm.
Amplada de la caixa 2.200 mm
Altura de la xemeneia 3614 mm

 

Plànol de la locomotora

 

La SFG4 abans del canvi de focus

Baixador de s'Agaró:

La locomotora número 4 entra en el baixador de s'Agaró (recordem que exactamentes trobava al costat de la carretera de s'Agaró, però a les platges de Sant Feliu) en plé esforç. A la foto es pot veure perfectament el primer diseny de pintura de la locomotora el colors negre i vert carruatge amb els fanals de petroli (més grans i amb manilles). A radera de la locomotora un tren de mercaderies o de petita velocitat.

Com es pot comprovar, la via estava literalment empotrada al terre, sense gaire balast.

Foto presa per Jean Paul Viennois en 1959

La SFG4 a finals dels 60

Estació de Llagostera:

La locomotora núm. 4 es trobacarregant aigua desprès del primer tran de viatge des de Sant Feliu de Guíxols. En aquesta ocasió el tren està composat només per un cotxe de passatgers i dos furgons. Segons m'ha comentat l'autor, durant aquell estiu del 67, va passar unas vacances al sol en Sant Feliu quan tenia 19 anys, va fer algunes fotos de 6x6 al tren, encara que un xic fosques, però plenes de detalls.

Foto presa per Han Koolhof durant l'estiu de 1967

Estació de Girona:

La locomotora núm. 4 es troba a l'estació de Girona. En aquesta estació, donat que les vies estaven embotides en l'asfalt semblava més un tramvia que un tren. També es cert que va ser sempre una estació provissional. A finals dels anys 60 es va voler traslladar a l'altre costat de la linia del "tren gran" per enllaçar amb el carrilet Olot-Girona, cosa que no va prosperar. La única ajuda de l'Estat van ser aquells cotxes (que es veuen a l'esquerra de la foto) procedents del tren tramvia d'Onda al Grau de Castelló, i dues locomotores en mal estat.

Foto presa per Charles F. Firminger el 19 d'abril de 1968

Sortint de Girona:

Durant els últims anys, i encara que el personal de la línia esmerava el tracte donat a les locomotores i passaven les revissions, per la qual cosa estaven en perfecte estat de funcionament, les locomotores que més van circular van ser la 4, la 5 i la 6. La 3 es trobava en una gran reparació i va ser l'única desballestada perquè al poc temps es va tancar la línia. Totes elles cambiaron del clássic color negre al vert carruatge en zones planes i negre a la caldera.

Foto presa per Charles F. Firminger el 19 d'abril de 1968

En Castell d'Aro:

En l'estació de Castell d'Aro para el tren que venia de Sant Feliu de Guixols amb la locomotora número 4. Totes les locomotores (excepte les veïnes del Onda-Grao) van mantenir el número de bronze a la xemeneia i les sigles del ferrocarril als laterals dels tancs de la locomotora. Observin a l'esquerra l'edifici dels lavabos públics típpics de la línia i separats de l'estació.

Foto presa per Charles F. Firminger el 20 d'abril de 1968

Parada a Castell d'Aro:

Instantània de prop presa pel fotògraf amb la premonició del pròxim tancament, ja anunciat de la línia. Era típic que el tren portés un furgó al davant i un altre per darrere dels cotxes de passatgers, que a la recta final del servei de la línia només van ser de bogis (normalment 1 o 2), de 2a. classe, en aquest cas un de balconets del tipus BB.

Foto presa per Charles F. Firminger el 20 d'abril de 1968

Arribant a Girona:

Ja a les afores de Girona, el tren procedent de Sant Feliu comença el seu caminar sobre els carrers con si es tractés d'un tramvia. A causa de les rotacions que portaven a terme amb les locomotores, aquest dies d'abril circulaven les locomotores 4 i 6, quedant de la resta dues d'elles en reserva en previssió d'incidències i la resta en revissió.

Foto presa per Charles F. Firminger el 20 d'abril de 1968

Arribant a Girona:

Instantània del mateix tren de la foto anterior vist per la part trassera de la locomotora. Normalment en el costat dret es situava el maquinista, que en aquest cas el veiem recolzat a la finestra de la locomotora controlant el trànsit (que llavors no era tan intens com avui dia). Estan passant per la zona industrial de la part sud de Girona procedent del baixador de la Creueta.

Foto presa per Charles F. Firminger el 20 d'abril de 1968

Girona, al costat del tren:

Locomotora número 4 sortint de Girona i passant pels ravals de la ciutat. Per la part posterior de les edificacions fer fotografies es complicava molt. Cosa que crida l'atenció de la viatgera i d'altres persones que treien el cap per veure què passa (aleshores no era normal veure gent fotografiant el ferrocarril, i gràcias a ells, avui dia, esl que no vàrem conèixer el ferrocarril el podem distrutar).

Foto presa per Les Dench el 11 de juliol de 1968

Final de la SFG4

Final de la locomotora:

Preservada en els magatzens, tot el material del Sant Feliu-Girona es va guardar tancat per evtiar el vandalisme en els últims dies del ferrocarril, sempre amb l'esperança que es tornés a reobrir.

A la foto es pot veure una de les tres locomotores que van arribar fins el final, la 4, l'estat de la qual es pot dir que era acceptable i bo, tenint en compte el seu treball extensiu de l'última temporada del ferrocarril.

Foto pertanyent al fons d'ASAFEGI