Skip to main content

Estat 20

Va ser fabricada eln 1936 per M.S.M. (Metalúrgica de San Martín) de Barcelona sota llicencia de Gmeinder (Alemania). Des de 1936 a 1938 va fer servei al Tramvia del Baix Empordà, fins que es va cremar en un accident al Pont Major. Reconstruïda desprès de la guerra el 1956 va ser enviada al ferrocarril de Valdepeñas a Puertollano, i va romandre allà fins a la seva clausura el 1964. Per aquest motiu va tornar a terrer gironines, aquesta vegada al SFG en el que romandrà fins a la seva clausura. Ja a Sant Feliu se li va substituir el motor que portava per un Mack de 130 HP per evitar els deslliçaments a les rampes. En 1967 se li va trencar el fals eix i ja no va ser arregllada, per la qual cosa va romandre apartada a la via de servei de Llagostera.


Foto de Ignasi Griñón

Ample de via 750 mm
Rodatge de la locomotora 0-3-0 D
Diàmetre de les rodes motrius 700 mm.
Tipus de motor original Kälble G 125 S
Transmissió Hidrodinámica
Règimen motor 1000-1500 r.p.m.
Velocitat màxima 20 km/h
Tipus de motor en SFG Mack de carro de combat
Potència 130 HP
Esforç de tracció 49 kN
Peso de locomotora en servei 16500 kg.
Longitud entre topalls 5325 mm.
Amplada de la caixa 1650 mm
Alçada 2600 mm

Fotos de la Estat 20

En Bell Lloc:

Servei especial a La Font Picant - Bell Lloc amb un cotxe d'eixos enganxat.

Com ens comenta el senyor Jorid Ibañez aquesta locomotora no es va utilitzar mai per trens de línia, sinò per trens auxiliars.

Foto de Jordi Ibañez, realitzada el 21-08-1964

En Bell Lloc:

Servei especial a La Font Picant - Bell Lloc amb contxe d'eixos.

La lletera al costat de la locomotora dona la sensació que aquest tren no fa servei habitual, ja que les lleteres viatjaven als furgons.

Foto de Jordi Ibañez, realitzada el 21-08-1964

A Llagostera:

Vista lateral de la locomotora número 20 a Llagostera. Possiblement va romandre en aquell lloc des que se li va trencar el fals eix.

Va quedar arreconada fins que se la van emportar cap a Sant Feliu, on va romandre ja sense reparació fins el final de servei de la línia.

Foto de Charles F. Firminger, realitzada el 20-04-1968

A Llagostera:

Quan va arribar al tren de Sant Feliu el 17 de febrer de 1964, la van dastinar, desprès d'una revisió completa, a fer serveis al ramal del port. Però aquesta locomotora va donar molts problemes deguat a la seva transmissió que la feia patinar a les rampes. Per aquest motiu se li va canviar el motor Barreiros EB-100 de 80 HP que portava del ferrocarril Valdepenyes-Puertollano per un motor Mack que el ferrocarril Olot-Girona tenia emmagatzemat per un automotor procedent d'un carro de cobat americà.

Foto de Charles F. Firminger, realitzada el 20-04-1968

A Llagostera:

Normalment en serveis de maniobres, encara que circumstancialment feia alguns serveis de línia, com el remolc de trens en què l'últim moment s'havia espatllat la locomotora.

En les tres instantáneas se ve la salida de un tren de Llagostera al lado de nuestra locomotora que se encontraba parada.

Foto de Charles F. Firminger, realitzada el 20-04-1968

La Estat 20 en l'actualitat

En el "tinglado" del port:

Vista lateral de la locomotora número 20 al "tinglado" de Sant Feliu. Com es pot veure, encara no s'ha començat la seva reparació, s'ha preservat en aquest magatzem que l'Ajuntament te al port per evitar que es deteriorés més ràpidament.

La foto coincideix amb l'arribada de la SFG nº 1 desprès de ser reparada.

Foto d'Ignasi Griñon

Al "tinglado" del puerto:

Aquesta locomotora va tenir tres canvis de motor, però allò que portava de corcoll a tots els mecànics va ser la seva transmissió, que al final va ser el motiu de no repararla més. En un viatge amb un tren de mercaderies de Sant Feliu a Llagostera se li va trencar el fals eix. Es va traslladar finalment a Sant Feliu, però no la van arribar a reparar mai perquè no entrava als plans de FEVE la seva reparació. Quan la raó principal era la subsistència de la línia, una locomotora no tenia cap importància.

Foto d'Ignasi Griñon

Al "tinglado" del puerto:

Fou venuda a un "xatarrero" de Vilafranca del Penedès desprès del preceptiu concurs per a la venda que va realitzar FEVE. En l'actualitat romany estacionada en espera de ser restaurada en el magatzen del port. Li falten les plaques del fabricant, igual que a la número 4, i el desideratum de l'Ajuntament es que el magatzem, una vegada restaurat per l'ús museïstic, romangui de forma permanent a exposició sobre el tren de Sant Feliu amb les tres locomotores i cinq vagons de 3a, objectes, documentació i les maquetes d'Ignasi Griñon que s'han vist en d'altres exposicions.

Foto d'Ignasi Griñon