Skip to main content

SFG 5

Va ser fabricada el 1893 per LokomotivFabrik Krauss & Cie. A.G. de Munich. En 1892 van ser acabades les núms. 3 i 4, i es va realitzar una nova comanda de dues locomotores, la primera la núm. 5, portava el número de fàbrica 2826 i és del tipus A-6a.


Foto de Allan M. Barnes

Ample de via 750 mm
Rodatge de la locomotora 0-3-1 T
Diàmetre de les rodes motrius 780 mm.
Diàmetre de les rodes del bissell 550 mm.
Cilindres (Diàmetre x carrera) 290 x 360 mm
Timbre de la caldera 12 kg/cm2
Superfície de calefacció

38'84 m2

Superficie del fogar

0'9 m2

Dipòsits d'aigua 2.150 l.
Dipòsit de carbó 1.000 kg.
Potència 157 CV / 116 kW
Esforç de tracció 2.350 kg.
Pes de locomotora en servei 21.200 kg.
Llargària 6.770 mm.
Amplada de la caixa 2.200 mm
Altura de la xemeneia 3614 mm

Plànol de la locomotora

 

La SFG5 en els últims anys de treball

La SFG5 En Girona

Estació de Girona:

La locomotora núm. 5 esperant la sortida del tren especial dels amics del ferrocarril.

A la foto es pot veure que Girona va creixent En esta foto se puede ver que Gerona va creciendo a la vora de l'estació, tot el que abans eren edifics baixos ara són gratadels.

Foto realitzada per Jordi Ibañez el 2 d'abril de 1967

Esperando la salida en Girona

Estació de Girona:

Tot i esperant l'hora de sortir, tot són preguntes al maquinista i fogoner. S'aprofita el temps per conversar, fer fotos, veure intensament el tren i les instal·lacions...

Pel que sembla, els operaris de la companyia van atendre atentament els amics del ferrocarril.

Foto presa per Jordi Ibañez el 2 d'abril de 1967

aislada en Gerona

Estació de Girona:

La locomotora núm. 5 es troba parada a l'estació de Girona. Observeu que s'utilitzaven cortines per tapar els portes laterals i la part posterior de la locomotora. També s'observa que a algunes locomotores li havien tren el tester posterior amb les seves dues finestres ovals (se suposa que era per evitar la canícula de l'estiu).

Foto presa per Allan M. Barnes el 3 de setembre de 1967

SFG5 dispuesta a partir

Estació de Girona:

La locomotora núm. 5 es troba disposada per sortir de l'estació de Girona. A banda dela inusual disposició de l'estació amb les vies embotides en l'asfalt (com si fos un tramvia), hi havia un llarg passeig peral·lel a la via amb plataners. L'estació, més apartada, i al fons, donava la sensació de provissionalitat. A la dreta es veuen els magatzems d'intercanvi entre en "tren petit" i el "tren gran".

Foto presa per Allan M. Barnes el 3 de setembre de 1967

SFG5 en San Feliu de Guíxols

Estació de Sant Feliu de Guixols:

La locomotora núm. 5 entra en l'estació de Sant Feliu molt poc a poc. A la foto està a davant dels molls coberts anterior a l'estació. En els últims anys sempre viatjava la locomotora acompanyada per tres vagons, dos furgons i un cotxe de passatgers en el centre de la composició, en aquest cas un BB original de la línia.

Foto presa per Allan M. Barnes el 3 de setembre de 1967

SFG5 en Castell d'Aro

Estació de Castell d'Aro:

Encreuament de trens, a l'esquerra la locomotora núm. 5 que es troba disposada a sortir cap a Sant Feliu. Com es pot veure en aquesta instantània, les vies tenien un estat de deteriorament considerable, tenint tot el llit de la via cobert de vegetació i terra. A la dreta surt una via morta pel trsbordament de mercaderies. La majoria dels pagesos de la comarca baixaven al mercat de Llagostera una vegada a la setmana.

Foto presa per Allan M. Barnes el 3 de setembre de 1967

SFG5 en Sant Feliu cambiando de testero

Estació de Sant Feliu de Guíxols:

La locomotora núm. 5 es troba a la via intermèdia fent el canvi de tester del tren una vegada que ha realitzat el canvi de sentit a la plataforma giratòria que hi ha al fons. A la part dreta es troba un vagó construït per Naval per l'Oonda-Grao (aquests vagons van ser repartits per l'estat una vegada que es va tancar aquell tramvia).

Foto presa per Allan M. Barnes el 3 de setembre de 1967

SFG5 en Cassà de la Selva

Estació de Cassà de la Selva:

La locomotora núm. 5 es troba parada davant de l'estació de Cassà de la Selva. Gairebé en cada parada es baixava el fogoner per fer una petita inspecció de les bieles i la distribució. En cas d'haver d'engrassar o oliar es pot fer amb relativa facilitat.

Foto presa per Les Dench el 12 de juliol de 1968

SFG5 en Llagostera

Estació de Llagostera:

En aquest cas són maquinista i fogoner els que han baixat de la locomtoora per veure que passa amb la distribució. Malgrat la desamortització que va patir la línia en els darrers anys, i que la participació de l'Estat no va poder sufragar despeses, els empleats del ferrocarril sempre el van mantenir en perfecte estat, especialment les locomotores.

Foto presa per Les Dench el 12 de juliol de 1968

SFG5 en San Feliu de Guíxols

A Sant Feliu:

En l'estación de Sant Feliu de Guixols la locomotora núm. 5 està preparada per sortir amb un tren de passatgers. En l'últims temps aquelles composicions que abans eren tan heterogènies, es composaven de dos furgons i un cotxe de passatgers de bogies. D'aquesta manera s'evitava la doble tracció en certs llocs amb molt pendent.

Foto presa per Les Dench el 12 de juliol de 1968

parada en Castell d'Aro

Parada a Castell d'Aro:

Instantània de prop presa pel fotògraf de la locomotora número 5 a Castell d'Aro. Veieu que en l'esquema de colors es va afagir en l'últim moment la pintura de la parrilla frontal de color vermell. Normalment aquestes últimes locomotores eren les més fiables en sortir a la línia per ésser un model evolucionat de les anteriors locomotores, i per aquest motiu se van utilitzar més freqüentment abans del tancament de la línia.

Foto presa per Les Dench el 12 de juliol de 1968

Llenando el depósito de agua

Estació de Llagostera:

Parada obligada per omplir els tancs d'aigua. Observeu el diòsit octogonal d'aigua disposat per l'avituallament. Aprofitant la parada el fogoner vigila la distribució, lloc delicat de la locomotora. Aquest tren anava amb sentit cap a Girona, i el que hi ha a la via dreta és el que va cap a Sant Feliu. L'eix d'entrevies és tan mínim que pràcticament no hi havia espai per moure's entre els vagons.

Foto presa per Les Dench el 12 de juliol de 1968

SFG5 en Quart

Estació de Quart:

Degut a la seva proximitat a Girona, existeixen poques instantànies d'aquesta estació, de tercera categoria però amb edificis mínims per un servei més que digne. Tots els edificis de la línia es van realitzar  de maçoneria guaardant una estètica unificada. A l'instantània la locomtoora núm. 5, que hi és en primer plà, queda una mica apartada l'escena que centra l'atenció, en dona l'impressió que està a darrera del tren, ocult a la vista del fotògraf.

Foto presa per Les Dench el 12 de juliol de 1968

SFG5 en la rotonda de Gerona

A l'estació de Girona:

Les plataformes giratòries de les dues estacions dels extrems de la línia estaven a la part més exterior de l'estació, pràcticament fent de topera. En aquest cas totes les vies surten cap el costat dret, tant les de l'estació com les dues que anaven cap la cotxera de les locomotores.

Foto presa per Les Dench el 12 de juliol de 1968

Final de la SFG5

Final de la locomotora

Final de la locomotora:

Preservada als magatzems. Tot el material del Sant Feliu de Guíxols a Girona es va guardar en els magatzems tancats per evitar el vandalisme dels últims dies del ferrocarril, sempre amb la esperança que es tornaria a reobrir.

A la foto es pot veure una de les tres locomotores que van arribar al final, la 5, amb els seus fars de camió un xic més petits que els que portaven a la primera època.

Foto pertanyent al fons d'ASAFEGI

Actualitat de la SFG5

En Castell d'Aro

A Castell d'Aro:

Desprès de diversos passos per mans privades, la locomotora SFG 5 ha arribat a Castell d'Aro, comprada a la societat "El Bisell" de Sant Boi de Llobregat.

Allà es va realitzar una tanca anti-vandàlica per evitar que es pugui entrar, encercla la locomotora. El lloc és tranquil, però ja li han gafitejat una de les finestres de darrera.

Foto pròpia.

En Castell d'Aro

A Castell d'Aro:

En un dels espais intermedis que deixa el Trenet de la Vall d'Aro, circuit de 5 polzades que encercla l'estació de Castell d'Aro, i a prop de l'estació, té el seu últim descans la locomotora S.F.G. 5.

Esperant notícies sobre l'ús que se li vol donar a la locomotora, ens congratulem que no desapareixi per oblit o deixadesa.

Foto pròpia.

Gato

Gat d'aixecament:

Aquesta és una d¡aquelles eines que per el seu poc interès sempre acava desapareixent juntament amb els fanals, pilots i rellotges de cabina, el gat.

Aqui es pot veure sota del dipòsit d'aigua dret, que com es pot apreciar està totalment desgastat per l'òxid i la calç.

Foto pròpia.

bielas

Bieles de distribució:

Desprès de veure altres locomotores, haig de reconèixer que s'ha conservat gairebé tot l'aparellatge i peces petites susceptibles d'ésser robades.

L'aspecte general és de total deixadesa, de fet ha estat des del seu trasllat a la intempèrie, estant totalment plena d'òxid. Però els amics de l'Associació del Trenet de la Vall d'Aro volen restaurar-la al seu aspecte original el més aviat possible. La col·laboració amb l'Ajuntament sembla que pot donar bons fruits en aquest sentit, fins i tot en la recuperació total i funcionament de la locomotora.

Foto pròpia.

nueva pintura

nueva pinturaNova pintura:

Nova pintura de la locomotora. Es pot comprovar com la part superior de la caixa ha estat pintada en color vert, i la caldera de color negre. Com és una locomotora que està a l'intempèrie, segurament la volen protegir amb una capa de pintura.

Foto pròpia, 4 de març del 2012.

vista por detrás

Vista per darrere:

Desprès d'haver vist la locomotora núm. 2 a Girona, s'aprecien algunes diferències entre elles. La més visible es que aquesta no porta els suports del fanals.

Tampoc porta la caixa d'eines tan típica de les locomotores del SFG, segurament la estaran arreglant o fent una de nova. Li faltes els vidres i la cabina encara està per renovar. Té tota la timoneria i crec que serà qüestió de temps la seva renovació.

Foto pròpia, 4 de març del 2012.

detalles

detallesDetalls:

A l'esquerra es pot veure com els tancs no estàn pegats a la caldera, cosa que difereix de les seves germanes austríaques, amb uns tancs més llargs i estrets, pegats a la caldera.
A banda d'això podem veure els dos pilots de senyalització que li queden, un vermell i un altre vert. La senya d'identitat del Tren de Sant Feliu, com si fós un vaixell endinsant-se a les planícies de la Selva i de Girona.
Li falta el far, un far de camió arrodonit, que igual que els pilots, era obra de l'última actualització que va portar enllumenat elèctric a les locomotores.

Foto pròpia, 4 de març del 2012.