Skip to main content

SFG 1

Va ser fabricada en 1890 per LokomotivFabrik Krauss & Cie. A.G. de Munich. Des de Munich-Sendling fins Girona es va traslladar en tren. A partir de Girona es va transportar en carretes. Aquesta locomotora va se apartada el 1965, el que va permetre que encara es deixés fer alguna foto en colors.

Modelo de la SFG 1
Foto d'Ignasi Griñón

Ample de via 750 mm
Rodatge de la locomotora 0-3-1 T
Diàmetre de les rodes motrius 780 mm.
Diàmetre de les rodes de bissel 550 mm.
Cilindres (Diàmetre x carrera) 290 x 360 mm
Timbre de la caldera 12 kg/cm2
Superfície de calefacció

38'84 m2

Superficie del fogar

0'9 m2

Dipòsits d'aigua 2.150 l.
Dipòsit de carbó 1.000 kg.
Potència 157 CV / 116 kW
Esforç de tracció 2.350 kg.
Pes de locomotora en servei 21.200 kg.
Llargària 6.770 mm.
Amplada de la caixa 2.200 mm
Altura de la xemeneia 3614 mm

 

Planell de la locomotora

La SFG1 a la línia

Con apaga-chispas

Locomotora número 1 con apaga-guspires:

Des del seu trasllat des d'Alemanya les primeres locomotores portaven aquestes xemeneies amb apaga-espurnes. El disseny d'aquestes xemeneies feia que perdessin bastant potència perquè el sistema alentida la sortida del vapor. Es van demanar així perquè la part de la línia entre Llagostera i Santa Cristina travessava boscos en què s'intentava evitar els incendis a causa de les espurnes perquè són zones de difícil accés.

Foto pertanyent al fons de l'Arxiu Municipal de Sant Feliu de Guíxols

Locomotora 1 en línea

Locomotora número 1 en línia:

A Cassà de la Selva, la locomotora núm. 1 espera la sortida. El sorprenent en gairebé tots els trens del "tren petit" era que portaven els vagons de càrrega a la part devantera i els de passatgers a la trassera. D'aquesta manera la locomotora quedava un xic allunyada de la estació.

Foto realitzada per Charles F. Firminger el 18 de setembre de 1961.

Repostando agua

Repostant d'aigua:

A l'estació de Llagostera respostant aigua. Com Llagostera estava a meitat de camí, les locomotores paraven a fer el repostatge d'aigua sempre allà. Desprès en destí es preparaven convenientment. Per aquest motiu a Llagostera havia un dipòsit d'aigua octogonal amb dues aiguades a les dues vies. A la foto veiem la més allunyada del dipòsit, que es troba a l'altre costat de l'estació.

Foto realitzada per Charles F. Firminger el 18 de setembre de 1961.

Sensaciones

Sensacions:

Des de la cua del tren que ja està a les afores de Sant Feliu de Guíxols. En tren remorcat per la locomotora núm. 1. Llavors la anomenada Costa Brava no aguantava tanta circulació de vehicles com ara. En aquest cas, des del tren, la entrada a Sant Feliu a baixa velocitat veient la ciutat des de dalt, baixant per les afores, deixava el branc al port a la esquerra i desprès d'una gran corba a l'esquerra estrava a l'estació de Sant Feliu de Guíxols.

Foto realitzada per Charles F. Firminger el 18 de setembre de 1961.

Llegada a San Feliu de Guíxols

Arribada a Sant Feliu de Guíxols:

Una vegada que havia acabat els seus 38 kilómetres de recorregut des de Girona, la locomotora parava a prop del pont giratori de Sant Feliu (curiós perque quedava en alt respecte el nivell del carrer) i donava la volta per preparar-se a fer el camí de retorn cap a la capital.

Foto realitzada per Charles F. Firminger el 18 de setembre de 1961.

Cambio de sentido

Canvi de sentit:

El tren que acabava d'entrar a Sant Feliu es queda davant de l'estació, en un moment s'inicien les maniobres de canvi de sentit de la locomotora desenganxant-la del tren i donant-li la volta a la plataforma giratòria que hi havia al final de les dues vies d'estacionament. En aquesta foto es pot veure la locomotora desposseïda de la seva testera darrere proveït de cortineta. Solució molt treballada per evitar la canícula de l'estiu.

Foto realitzada per Charles F. Firminger el 18 de setembre de 1961.

Repostando

Repostatge:

A Sant Feliu de Guíxols la locomotora núm. 1 es troba repostant carbó. En l'assortidor es repostava per la dreta i en la carbonera per l'esquerra. Les mateixes locomotores feien les maniobres per compondre el tren i després emportar-se'l per Gerona carregat de material.

Foto realitzada per Charles F. Firminger el 18 de setembre de 1961.

Tren dispuesto en San Feliu

Estació de San Feliu de Guíxols:

Tren circulant de nou cap a Girona amb la locomotora número 1 al davant. Es pot comprovar que encara s'utilitzen vagons de dos eixos a les composicions de principis dels anys 60.
Fruit d'un petit contratemps que va tenir l'autor de la foto, al que se li va espatllar el cotxe, va haver d'anar en tren cap a Girona.

Foto presa per John Carter el 1960

Tren de mercancías

Tren de mercaderies disposat a partir:

Al cobert de l'estació de Sant Feliu de Guíxols la locomotora núm. 1 es troba formant un tren. Els coberts de trasbordament de material estaven per evitar les humitats en suro i fusta. A la foto es pot veure dos vagons plataforma del tipus R carregats de troncs.

Foto realitzada per Les Dench el 14 de maig de 1962

Tren entrando en Sant Feliu

Tren entrant a Sant Feliu:

Encara per entrar a l'estació de Sant Feliu, el tren provinent de Girona amb la locomotora núm. 1 traspassa el faig de vies d'entrada de l'estació de Sant Feliu. Al fons es veu el dipòsit i a la esquerra el diòsit de locomotores. A la dreta, darrera el vagó de mercaderies es trovaba el taller de pintura.

Foto realitzada per Jean Louis Rochaix el 14 d'abril de 1965

 

La SFG1 a Sant Feliu

En el seu retir estàtic:

Durant molt temps s'ha mantingut la locomotora núm. 1 en un pedestal al ben mig de les Rambles de Sant Feliu de Guíxols. L'aspecte de la mateixa no desentona amb el seu entorn, però els actes vandàlics passen factura a l'aspecte de la locomotora.

Se'l va desposseir de tots aquells petits objectes que, encara que útils en la seva realitat quotidiana, en el seu descans etern van ser pastura dels col·leccionistes. L'estat de la locomotora en general no era dolent, però l'òxid començava a apoderar-se de les zones més sensibles, com els tancs d'aigua, que van ser foradant-se per la base.

No quedava més remei que realitzar reformes urgents perquè almenys aquesta 2355 de Krauss no acabés sent ferralla, i es va fer, es van prendre les primeres mesures allà cap a l'any 2003, i es van començar a sanejar les rodes i les bieles, d'aquí ve el seu color d'imprimació.

Totes les fotos d'aquest bloc han estat realitzades per l'Ignasi Griñón el 29 de març del 2003, excepte la placa, que va ser realitzada l'any anterior.

 

 

Placa de fabricante

 

Trasllat a Santa Perpetua

El 15 de maig del 2003, es comença el trasllat de la locomotora a un taller calderer de Santa Perpètua de Mogoda (Barcelona). A les imatges es pot veure el moment en que comença l'enganxament en la foto esquerra, passant pels diferents moviments que es van haver de fer per aixecar la locomotora I col·locar-la al camió, fins l'emplaçament definitiu sobre la plataforma que l'havia de transportar. Aquesta maniobra va durar escasament 4 minuts.

Les quatre fotos d'aquest bloc han estat preses per l'Ignasi Griñón.

 

 

Arrenjament als tallers de Santa Perpetua

Així doncs en les dues primeres fotos es poden observar els danys produïts a les parts superior i inferior de la caldera i plataforma de rodament. El sanejament va ser el principi de la feina darrere el desmuntatge de la locomotora.

En dues visites als tallers de calderers de Santa Perpetua l'octubre del 2003, es va poder comprovar el progrés en els treballs de perfilat de les rodes, de realitzación de les peces de bielatge, així com una nova caldera que fos compatible amb la normativa actual, molt més estricta que l'antiga en relació a l'explosió de calderes.

També es van posar els tubs interns (també per normativa) d'acer inoxidable.

Totes les peces es guarden i numeren per a la seva posterior col·locació en el muntatge final.

Totes les fotos son de l'Ignasi Griñón.

 

Recepció de la SFG1

El 7 de maig del 2004 es va reble la locomotora procedent dels tallers.

Per evitar que sofrís les incleméncies del temps i del vandalisme, es va guardar al tinglat del port, juntament amb la locomotora 4 (encara per reformar), la 20 Estado i alguns vagons.

Totes les fotos són d'Ignasi Griñón

 

Actualitat de la SFG1

Vagón por los aires

Durant una part de l'any 2011 s'han fet millores al tinglado del port per convertir-lo en el kilómetre 0 de les vies verdes.

El tinglado es va obrir al públic per a la presentació dels articles escrits en Ancora per Ignacio de Blas i recompilats per Josep Maria Vicenç.

Encara no està definit como serà interiorment el museu perquè encara falta material per a la seva exposició. La recuperació d'aquest espai l'ha portat a carrec el Consorci de les vies verdes de Girona. En un primer moment es presente la SFG1 i un cotxe de passatgers totalment restaurat.

El Tinglado s'està preparant per ser un Centre d'interpretació del Tren de Sant Feliu, esperant la construcció d'una cafeteria, es van acavar els treballs de manteniment.

Fotos d'Ignasi Griñón, 26 de gener de 2012

Movimiento de vagones

 

La SFG1 en miniatura

A escala 1:16

La locomotora núm. 1 que es presenta en aquest grup de fotos pertany a una tirada de 5 que es van fer en llautó pel mètode de la cera perduda, motoritzada amb motor elèctric i a escala 1/16, preparades per circular per via 1 (L.G.B., 45 mm).

Model y fotos realitzats per Ignasi Griñón