SFG 6

SFG 6

Va ser fabricada el 1893 per LokomotivFabrik Krauss & Cie. A.G. de Munich. El 1892 van ser acabades les n3 i 4 i es va realitzar una nova comanda de dues locomotores, la segona d'elles na número 6, portava el número de fàbrica 2826 i és del tipus A-6b.


Foto de Allan M. Barnes

Ample de via 750 mm
Rodatge de la locomotora 0-3-1 T
Diàmetre de les rodes motrius 780 mm.
Diàmetre de les rodes del bisell 550 mm.
Cilindres (Diàmetre x carrera) 290 x 360 mm
Timbre de la caldera 12 kg/cm2
Superfície de calefacció

38'84 m2

Superficie del fogar

0'9 m2

Dipòsit d'aigua 2.150 l.
Dipòsit de carbó 1.000 kg.
Potència 157 CV / 116 kW
Esforç de tracció 2.350 kg.
Pes de locomotora en servei 21.200 kg.
Llargada 6.770 mm.
Amplada de la caixa 2.200 mm
Altura de la xemeneia 3614 mm

 

Plànol de la locomotora


 

La SFG6 en els últims anys de treball

Estació de Llagostera:

La locomotora n º 6 es troba parada a l'estació de Girona carregant aigua per prosseguir camí cap a Girona. Mentre el fogonero comprova el bon engreixat de la distribució i bieles, l'avi somrient posa per la immortalitat. Observeu en aquesta foto l'estat de neteja de la locomotora, que tot i estar al final de la seva vida útil és impressionant.

Foto presa per James J. Jarvis el 21 d'octubre de 1963

Estació de Girona:

La locomotora n º 6 es troba preparada per ser enganxada en un tren. En aquesta foto es pot apreciar el patiment del bisell posterior amb la locomotora a plena càrrega. Normalment es deixaven les locomotores una bona estona perquè fossin pujant pressió desateses (aquest és el cas). Les locomotores 5 i 6 eren especialment ràpides a l'hora de pujar pressió, i podien ser a pressió de marxa en 2 hores. Eren les més modernes i més fiables del parc.

Foto presa per James J. Jarvis el 21 d'octubre de 1963

Estació de Santa Cristina:

Mentre el tren remolcat per la número 6 romàn aturat per a la càrrega i descàrrega de planxes en un dels vagons tancats, el fogoner baixa a revisar la distribució i les bieles. Aquesta era una de les tasques més comunes en aquest tren, en gairebé totes, per no dir totes les estacions es baixava el personal de conducció per a comprovar el bon estat de marxa de les locomotores. Això, afegit a un bon estat de manteniment a causa de les constants revisions setmanals han fet que durin fins als nostres dies.

Foto presa per James J. Jarvis el 21 d'octubre de 1963

Estació de Sant Feliu de Guíxols:

La locomotora 6 realitzant tasques de maniobra per enganxar un nou vagó a la composició. E l trànsit de mercaderies era força rar al final de l'explotació. Així no era estrany veure com en l'època més pròspera del ferrocarril s'acoblen dues locomotores per pujar els pocs desnivells que hi havia a la línia per arrossegar un tren amb uns quants vagons de càrrega. Per aquestes dates es solia afegir un vagó cobert per embalums i transport de petita mercaderia.

Foto presa per James J. Jarvis el 21 d'octubre de 1963

En línea cap a Sant Feliu:

La locomotora n º 6 sortint de Girona camí de Girona. Portava un parell de vagons de mercaderies coberts després de la locomotora. En aquesta foto es pot veure molt clarament la diferència de gàlib dels cotxes de passatgers respecte a la resta de vagons i locomotores. Al fons un pas a nivell amb la típica casella del guardabarreres, i se suposa que la persona que creua ha de ser l'empleat.

Foto presa per James J. Jarvis el 21 d'octubre de 1963

Estación de Gerona:

La locomotora nº 6 pasa por delante de una composición de tren "demasiado larga" para ponerse en cabeza. A su lado un coche de Naval venido del Onda-Grao. En caso de tener que engrasar o aceitar se puede hacer con relativa comodidad. La verdad es que viendo que habitualmente los trenes llevaban sólo un coche de pasajeros, ver que llevaba además del antes mencionado un BB de 1ª/2ª clase y otro de 2ª clase, era todo un lujo.

Foto tomada por Allan M. Barnes el 2 de septiembre de 1967

Estació de Girona:

Una vegada que s'ha posat al capdavant de la composició, ara ja a esperar la sortida del tren. Tothom ja estava pujat en els vagons, així que sembla imminent. Al fons del baix andana empedrat es veu el personal de servei ultimant la conversa per posar en marxa. En aquesta instantània es pot observar com en els darrers temps, les locomotores van tenir un far de camió i pilots a ambdós costats de la caldera connectats a una bateria. A alguna gent no li Guston el canvi de fanals per una cosa tan petit.

Foto presa per Allan M. Barnes el 2 de setembre de 1967

A Santa Cristina d'Aro:

Arribant a la estació de Santa Cristina d'Aro un tren amb dos cotxes de passatgers. En aquests moments ja es començava a albirar que la Costa Brava seria un reputat lloc d'estiueig, a l'estiu els trens anaven més carregats de viatgers cap a la costa. Començava a fer la competència la carretera, però el tren es defensava bé, només cal mirar la quantitat de gent que l'esperava.

Foto presa per Allan M. Barnes el 3 de setembre de 1967

A cotxeres:

Posada en funcionament en les cotxeres de Sant Feliu de Guíxols de la locomotora número 6. El servei normal de les locomotores era en períodes de 8 dies, circulant dos dies, descansant dos dies més, circulava dos dies i descansava un, quedant per entrar a l'últim dia a fer una revisió on es realitzava una neteja general de la locomotora (ho més habitual era la neteja de la caldera).

Foto presa per Allan M. Barnes el 3 de setembre de 1967

A cotxeres:

La locomotora número 6 està sobre el fossar del dipòsit o cotxera. Segurament ho fa en el temps de descans per a la neteja de la caldera. En aquesta última època les locomotores portaven el frontal del xassís pintat de color vermell i els fars petits i elèctrics.

A la foto destaca el bon estat general de la locomotora respecte a l'aspecte de l'edifici.

Foto tomada por Jean Paul Viennois en 1969

Apropant-se a Girona:

Passant al costat de l'obra d'un edifici de pisos, el tren procedent de Girona s'acosta a l'estació de Girona. Com es pot veure encara la gent parava de treballar per veure el "tren petit" passar. Curiosament se li deia "tren petit" per part de la gent de la costa i "carrilet per la gent de l'interior. Li començava a guanyar terreny a l'automòbil al ferrocarril?. Els utilitaris ja es deixaven veure pels voltants de la via.

Foto presa per Charles F. Firminger el 20 d'abril de 1968

Rodalies de Girona:

Passant al costat del fotògraf, es poden veure els detalls del furgó i la part posterior de la locomotora. Sobre del límit es va posar posteriorment a la seva arribada una caixa per albergar la roba i els estris personals de maquinista i fogonero.
Al fons es pot observar la corba en la qual ha d'inscriure la locomotora per arribar a la darrera recta abans d'arribar a l'estació de Girona
.

Foto presa per Charles F. Firminger el 20 d'abril de 1968

SFG6 en la plataforma giratoria

Donant la volta al pont:

Des de l'edifici de baixa velocitat, al corredor que dona al pati de càrrega, l'autor, Jean-Henry Manara pren aquesta foto de la locomotora núm. 6 el plè gir del pont giratori.
Aquesta plataforma estava a un nivell més elevat respecte al carrer, és per això que es veuen les baranes rodejant-la protegint l'accés.

Foto i © de Jean-Henri Manara el 1969, últims dies del SFG

Dando vuelta en la plataforma giratoria

Canvi de sentit a la plataforma:

Desprès d'haver deixat desenganxat el tren a la via d'alta velocitat, la locomotora dona la volta al pont giratori en mode manual.
Es pot veure com el fre és una palanca que, donades les reduïdes dimensions de la plataforma, es troba a la part central.

Foto i © de Jean-Henri Manara el 1969, últims dies del SFG

Conversació:

En el carregador de carbó. els operaris del ferrocarril tènen el temps suficient per "fer petar la xerrada".
Al fons es pot veure com Sant Feliu de Guíxols encara estava per urbanitzar al costat de l'estació.

Foto i © de Jean-Henri Manara el 1969, últims dies del SFG


Final de la SFG6

Final de la locomotora:

Preservada als magatzems. Tot el material del Sant Feliu de Guíxols a Gerona es va guardar en els magatzems tancats per evitar el vandalisme dels últims anys, sempre amb la esperança de que tornés a reobrir.

En la foto es veu una de les cuatre locomtores que va arribar al final, la 6, l'estat d'aquesta locomotora era acceptable i bona donat el seu treball extensiu als últims anys del ferrocarril.

Foto pertanyent al fons de l'ASAFEGI


La SFG6 en l'actualitat

Placa de la locomotora:

Als laterals unes plaques que mantenen el tipus original de Kraus, però no amb el fons que van portar en el SFG de color negre.

Sembla ser una reproducció de l'original per preservar-la del vandalisme. L'any de naixement el 1905. Curiós que no porti la referència a l'agència de Jules Lahousse de Barcelona.

Fotografia de Isaac Guadix el 20 de septiembre del 2011.

Emplaçament original:

Dins d'una propietat privada i cuidada i respectada pels seus propietaris i la resta de veïns, es troba la locomotora 6 protegida per una teulada de les inclemències del temps.
Junt amb ella tenim també un cotxe de passatgers (el 31) i un furgó, vehicles representatius dels primers anys de la explotació.

Tots ells es troben en perfecte estat a la localitat gironina de Cassà de la Selva.

Fotografia presa per Isaac Guadix el 20 de setembre del 2011.

Reforma:

Prova de tubs a la caldera. Amb vistes a deixar-la en ordre de marxa, un especialista del ram de la caldereria de Cassà va fer proves per refer els tubs fets malbé de la locomotora.

Al ser una locomotora amb reduïda superfície d'escalfament, bastant simple, sense sistema Compound I sense sistemes d'augment de potència, fan que s'hagi de respectar especialment les mides originals per evitar una evident pèrdua de potència.

Fotografia presa per Isaac Guadix el 20 de setembre del 2011.

Greixadors:

Hi han vàries peces noves instal·lades a la locomotora, una d'elles es el greixador a la coberta del cilindre.
Com es pot veure al fons hi ha també un nou tub d'escapament des del cilindre fins la caixa de fums, i el d'admissió que de moment està tapat.
Al ser l'última locomotora en funcionament i ser tractada des de la seva adquisició per la mateixa persona que l'ha conservada fins ara, ha donat moltes garanties que es pugui, almenys intentar el seu funcionament.

Fotografia presa per Isaac Guadix el 20 de setembre del 2011.

Aixetes de nivell:

Les locomotores 5 i 6 tenien tres aixetes de nivell per saber el contingut dels dipòsits d'aigua. Bastant més fiables de les dues que portaven les seves germanes més antigues.

Les lletres del Sant Feliu no semblen les originals perquè stan pegades al tanc. Altra referència es que les ballestes de les tres rodes motrius estan en perfecte estat i ben alineades, cosa que no passa en altres locomotores de la seva sèrie.

Fotografia presa per Isaac Guadix el 20 de setembre del 2011.

Detalls de manteniment:

Així com els farols de color no sembla que tinguin el seu vidre original, si que sembla que el blanc ho tingui. Trobo a faltar una tapa de cilindre, segurament per l'estat de manteniment.
Com es pot veure a la cabina està tota la timoneria, que crec que no té cap falta. Així mateix es pot comprovar que la caixa d'eines es de fusta i està en perfecte estat. Es veu que la preservació es eficient.
Es pot comprovar en aquesta locomotora que el color vert carruatge amb filetejat vermell queda molt bé, i pel meu gust més bonic que la posterior.

Grup de fotografies presa per Isaac Guadix el 20 de setembre del 2011.

          

Petició:

Si teniu informació o fotografies que podrien ésser interessant des del punt de vista històric i que podeu deixar-me, si us plau, envieu-me un email i us contactarè. Procediu de la mateixa manera si el cas fos un error de precisió, etimològic o de traducció. Aquesta plana no té cap interès comercial.