Direkt zum Inhalt

OGC 5

Va ser fabricada el 1890 per LokomotivFabrik Krauss & Cie. A.G. de Munich amb número 2343, és a dir anterior a les del Sant Feliu-Girona per "La Panderola" (així és com es deia popularment al Ferrocarril d'Onda al Graó). Aquestes locomotores van ser rebudes a Girona a finals de gener de 1965. La gran diferència amb les locomotores del S.F.G. és que eren sistema Compound de dos cilindres, i externament es veia per tenir un dels cilindres (de baixa pressió) més gran.

Ample de via 750 mm
Rodatge de la locomotora 0-3-1 T
Diàmetre de les rodes motrius 768 mm.
Diàmetre de les rodes del bisell 520 mm.
Cilindres (Diàmetre x carrera)

297 x 348 mm alta p.
427 x 348 mm baixa p.

Timbre de la caldera 10 kg/cm2
Superfície de calefacció

38'84 m2

Superfície del fogar

0'9 m2

Dipòstis d'aigua 2.150 l.
Dipòsit de carbó 1.000 kg.
Poténcia 187 CV / 140 kW
Esforç de tracció 2.500 kg.
Pes de la locomotora 18.900 kg.
Llargada 6.770 mm.
Amplada de la caixa 2.200 mm
Altura de la xemeneia 3614 mm

 

La O.G.C. 5 a la línia Onda-Grao de Castellón

Tons diferents

Una característica de les línes espanyoles de via estreta va ser que encara que la pintura de les locomotores i vagons fós molt semblant sempre hi havia petites diferències en tons i/o disseny. A vegades només canviaben lleugerament, com es pot veure en aquesta foto entre les locomotores 4 (davant) i 5 (fons) del ferrocarril OG.

Foto presa a mitjans de 1960 per John Carter.

Arribant a la platja

La OG 5 al carrer que portava al mar. En aquesta foto podem observar que el ferrocarril OG era eminentment un tramvia, per tant les vies anaven a ran de carrer. Com anava també al port, evidentment transportava en primer lloc vagons de mercaderies.

Foto presa a mitjans de 1960 per John Carter.

Dipòsit del Grao de Castelló

Fent maniobres al dipósit de locomotores per segurament abastir-se de carbó (al fons s'observa la carbonera). Aquest va ser un dipòsit important de locomotores de vapor de via estreta, es demostra per la amplària del dipòsit.

Foto presa a mitjans de 1960 per John Carter.

Estació del Grao de Castelló

A l'estació del Grao es troben les locomotores 5 i 6 a l'estació. Al fons es pot veure la rotonda de locomotores i el pont giratori.

Foto presa el 17 de maig de 1962 per Les Dench.

Estació de Villarreal

En la estació de Villarreal entra un tramvia amb la núm. 5, mentre la nº 6 espera en ordre de marxa.

Foto presa per Les Dench el 17 de maig de 1962

Esperant el trasllat

Les locomotores 5 i 7, enmagatzemades juntament al material de l'estat en un magatzem cobert del ferrocarril Onda-Grao de Castelló.

Foto presa el 2 de setembre de 1967 per Allan M. Barnes, © Bob Vice.


 

La O.G.C. 5 al S.F.G.

En servicio

En servei

Acavaba d'arribar al SFG, la OGC 5 presentava aquest aspecte immillorable. Aqui la veiem junt a les carboneres.

No se les va canviar mai el color d'orígen, que era una mica més clar que el vert de les locomotores del tren de Sant Feliu. Cridava l'antenció d'aquestes locomotores el travesser pintar de vermell i els topalls rodons, diferents als de Sant Feliu.

Foto presa el 14 d'abril de 1965 per Jean Louis Rochaix

Apartades a Girona

Les locomotores 5 i 7, estacionades a l'estació de Girona. Observis el mal estat de la primera locomotora, la n º 7 ex Onda-Graó, que va arribar fins i tot marcada per un accident. Se'ls van canviar els límits i enganxalls i es van arreglar per prestar servei. El personal que treballava al S.F.G. no les tenia en gran estima perquè no les podien conduir fàcilment.

Foto presa el 19 d'abril de 1968 per Charles F. Firminger

Apartada a Girona

La locomotora núm. 5, estacionada a la estació de Girona. Encara conserva l'aspecte d'orígen, un xic més clar que el del S.F.G. sense el filitejat groguenc típic de "la Panderola", i tots els símbols que la van representar al F.C. Onda-Grao.

Foto presa el 3 de Marzo de 1968 per Jordi Ibañez

Apartada a Girona

Las locomotora núm. 5 estacionada a la estación de Girona. Van arribar en molt mal estat i van haber d'ésser arreglades, primerament els mecanismes de l'enganxall, però després per posar-les a punt de marxa. Al final només van realitzar unes cuantes proves. Com es pot veura a la foto ja tenia les bieles tretes, fruit d'un trasllat arrosegada.

Foto presa el 3 de Marzo de 1968 per Jordi Ibañez

Locomotora núm. 5 O.G.C.

Després de ser reparades de fuites d'aigua i bieles soldades degut al temps d'inactivitat, van estar funcionant escassament 4 mesos. Degut a la seva precària fiabilitat deguda a un estat ia ser locomotores amb sistema compound, que fins aleshores no s'havia utilitzat en el SFG, es van apartar definitivament a Girona. Des d'allà la n º 5 va tornar a viatjar a Castelló, l'altra es quedaria definitivament en Girona preservada.

Foto presa el 19 d'abril de 1968 per Charles F. Firminger.


 

La O.G.C. 5 en l'actualitat

Emplaçament actual de la locomotora

Amb número de fàbrica 2343 en LokomotivFabrik Krauss & Cie A.G. de Munich. Aquestes locomotores son del tipus Compound, per tant amb un cilindre d'alta pressió i altre de baixa pressió. Aquesta locomotora va ser la núm. 5 del ferrocarril Onda-Grao de Catelló, posteriorment traslladada al Sant Feliu de Guíxols a Gerona i retornada per les seves diferències de treball amb les locomotores del Sant Feliu i el seu deficient estat. Actualment está emplaçada a Burriana (Castelló) en un estat de conservació pitjor del que s'observa a la foto del 2001.

Totes les fotos d'aquest grup ténen Copiright de Carlos Perez Arnau