Aller au contenu principal

Cotxes de dos eixos

Els cotxes de dos eixos provenen de l'inaguració de la línia.

En 1891, i abans d'inaugurar la línia, es van adquirir 15 cotxes, construïts a Alemanya per Maschinenbau A.G. (M.A.G.) de Nuremberg.

chasisEs van distinguir en tres de primer classe, dos mixtes de primera i segona classe i deu de segona classe. Els cotxes eren més estrets de l'habitual, inclús comparant-los amb els cotxes de dos eixos austríacs, que els treien un 50% de superfície útil. Semblaven construïts per un ample de via de 600 mm. i no per 750 mm.

Els cotxes estaven construïts amb xassís metàl·lic i carrosseria de fusta de teka reforçada amb muntants de roure americà. Tenien balconets a ambdós costats de la caixa.

A la foto lateral es pot apreciar el bastidor dels cotxes de dos eixos que va arribar en aquest estat lamentable a Castell d'Aro, on tenen la intenció de treballar en la seva recuperació per reproduir un cotxe. (Foto autor).

Es van dividir en tres categories, amb el mateix bastidor i carrosseria, només camviaba l'interior del vagó depenent de l'ús assignat:

Vagón de 1ª reformado

Vagons d'eixos de primera classe

Els vagons de primera classe van ser molt utilitzats per la burgesia de Sant Feliu en el seus viatges cap a Girona, i molt valorats. Però només van tenir aquella utilitat durant els primers anys de la línia.

El primer vagó en donar-se de baixa de la curta sèrie de 3 va ser l'A-3, que es va reconvertir, seguint la nomenclatura del SFG en el B-51, cap els anys 30. Amb posterioritat, durant els anys 50, van ser reconvertits els altres dos, també a segona classe.

Foto de Jean Henri Manara, a Girona el 1969.

Vagon mixto

Vagons d'eixos mixtes

Els vagons mixtes estaven dividits per la meitat en 1a. i 2a classes. Només va haver dos a la línia, i durant els primers anys van ser utilitzats molt en trens amb baixa demanda.

Quan es van adquirir els vagons de bogies mixtes, aquests vagons ja no tenien raó d'ésser, per la qual cosa van ser reformats, fent ús d'un dels compartiments (el de segona classe) com a estafeta de correus ambulant, que també tenia una bústia per llençar el correu.

Foto de Jordi Ibañez

Vagón de segunda clase

Vagons de segona classe

Inicialment el tren de Sant Feliu va tenir deu vagons de segona classe, que van integrar la sèrie B, encara que en anys posteriors va augmentar el parc de la sèrie per la reforma dels tres cotxes de la sèrie A, passats a segona classe.

Encara que procedents de la primera època del ferrocarril, com es pot veure a les fotos, van arribar molts sencers fins el tancament de la línia, com es pot observar a la foto, estacionat a Girona.

Foto d'Allan Barnes, el 3 de setembre de 1967